Het is nu za 25 okt 2014, 09:41

Text
Inloggen

Voorwiel Lagers Vervangen - Corrado & Golf 3

Zo als het polijsten van velgen en alle andere
dingen die je kunt doen

Moderator: Bestuur

Berichtdoor ATi » vr 03 okt 2008, 13:49

In Servicegolf3-96 in onze eigen Download staat ook info (aanhaalmomenten etc....)

Servicegolf3-96.pdf
downloads.php

Suspension - Front
Op Blz 928 t/m 933

Hier een mooie How To uit Canada:
http://www.corrado-club.ca/forum/viewtopic.php?t=9170

The first step is to remove the outer cv joint nut, this is torqued down to 66 lb/ft (90 Nm) plus an 1/8 turn. I put a screw driver in the rotor vents which locks the axle shaft in place. So take your 30mm 12 point socket and remove this nut then remove the rotor screw as circled. You may need a impact driver to get the rotor screw out as these may rust in place....

Afbeelding

The next step is to remove the front calipers, this is easy enough but the two bolts are tightened to 92 lb/ft (125 Nm) so it takes some effort to remove these. Once the bolts are removed you can wiggle the calipers side-to-side with a bit of force to push the caliper piston in a bit. This will allow you to pull the caliper straight off of the rotor without catching any ridges that may have formed on the rotor. Once the caliper & carrier are off the knuckle in one piece you can tie to one of the coil springs with string or a zap-strap...

Afbeelding
Now you have the knuckle pretty much stripped but you need to remove the backing place first which is held on with a few 8mm bolts (2 on the G60 and 3 on the VR6). Once the backing place is off there are still a few things to remove....

Afbeelding

On the rear of the knucle it really makes life easy if you remove the end-link for the anti-sway bar and the three lower ball-joint bolts. I also remove the tie-rod from the steering, turn the steering wheel so the tie-rod end is sticking way out and with the bolt loosened just smoke the end of the knuckle where the circle is and this will break the connection. You do have to hit it pretty hard but you won't break but take care not to pinch the rubber boot on the tie-rod end or it will allow water to get inside and kill the joint. You also need to remove the Allen bolt for the ABS sensor or the rear plate for removing the wheel bearing will hit it....

Afbeelding

Now everything is prepped and you are ready to get down to business. This would also be a good time to check the condition of the ball joints, tie-rods, sway bar end-links, and the upper strut mounts & bearings. On the VR6 the outer cv joint is held in the hub using blue Lock-Tite so it must be pushed out of the hub. I use a simple 2 - jawwed pulled to get this out, you can see i just hook it to the hub and then push the joint out making sure the 3 lower ball-joint bolts are out...

Afbeelding

Now it is time to pull the outer hub off, I went and found a socket that was just smaller than the external diameter of the inner hub sleeve as seen in the image below. I put a washer on the top of the socket and then the nut used to lock the threaded rod I used. The next pic shows the rear of the knuckle with the socket in place. I used a 1/2" threaded rod and a 1/2" drive socket and you can see the wrench that is used to stop the rod from turning....

Afbeelding

Now you can see the front, I used a big piece of pipe that I bought from a metal shop by where I live. This sits on the tabs for the front brake caliper and one of the mounts for the rear backing plate where the steering drop-off sits. It is hard to see but the threads on the threaded rod have all been greased to allow for easy removal of the hub or you may see binding....

Afbeelding

You can see the pipe I used is just a bit bigger than the outer diameter of the hub. I also used the top of my two jawwed pulled as a cross bar but whatever you use must be pretty strong or it could bend or break.

Afbeelding

Now that the hub & inner bearing race have been pulled off you will be able to see the wheel bearing clearly and it is time for the next step. You must first remove the outer c-clip to allow for the bearing to be pushed out, these are pretty strong so use some strong c-clip pliers on it and make sure to clean any rust away from the outer face so the bearing doesn't get stuck...

Afbeelding

To remove the bearing you need to find something that will sit agaist the inner bearing race. I found that my 36mm oil filter socket worked perfectly for this. You can see in the pic below I used the socket on the rear of the inner hub race and then a washer (a buddy spun this up for me, it is also used to press the bearing back in) and then I used a 3/4" bolt from my coil spring compressor to drive the bearing out...

Afbeelding

Now to the front, I used a short section of 3 - 1/8 exhaust pipe as a spacer and then a steel plate with the bolt going through all of it. Now you stop the bolt from turning from the outside with a wrench and then turn the nut on the back to push the bearing out. Use some grease on the outside lip or anti-sieze to allow the bearing to slip right out as seen below. Again, make sure to use grease on the threads and any friction spots to allow the bearing to slide right out....

Afbeelding

Now that the bearing has been pressed out it is time to clean up the inside area for the new bearing. On the G60 there is also a c-clip on the rear of the bearing whereas the VR6 has a built in stopper. I would recommend replacing the c-clips if they are a few years old, they are cheap and if they break the bearing can work itself out...

Afbeelding

Now that the knuckle is prepped you can coat the inside with either grease or anti-sieze to allow the new bearing to slide in friction-free.

Afbeelding

Now is the time to press the new bearing in, I used my 3/4" bolt and then a steel plate on the rear of the knuckle. If the ABS sensor Allen bolt is not removed the plate will not sit flat and it will pull the bearing in crooked. I slide the bearing into place and then put my custom washer on the front and thread the bolt through then take up the slack. Make sure everything is aligned at this point and tighten the bolt from the inside which will pull the bearing into the knuckle. When the bearing is in all of the way the bolt will stop turning and you will know the bearing is in place so stop turning.

Afbeelding

Now you can put your new c-clip in place and you are almost done. You need to install the c-clip back in the knuckle then clean up and grease from the outside of the kuckle...

Afbeelding

Now for the last step, time to put the hub in place. I line the hub up and then slip my 3/4" bolt with the plate on it through the outside face of the hub making sure to lube the hub where it enters the wheel bearing. What you must do is support the inside of the inner race on the inside of the wheel bearing to pull the hub in place. I used my 3/4" drive - 36mm oil filter socket which is a perfect fit with a washer and then the nut making sure to grease all the threads. I stop the bolt from turning on the outside and then tighten the nut from the inside which pulls the hub into the bearing. Again, it is very easy to tell when the hub is properly seated as it stops moving so don't crush it in place.....

Afbeelding

That's pretty much it, make sure to use more blue Lock-Tite on the inner CV joint splines like the factory and use a new lock nut on the outer cv joint. Make sure to torque the inner nut fully before you put the front wheels on the ground or you may/will damage the wheel bearing as it needs to be supported. Now put the rest of the suspension back together and torque everything properly.

I didn't re-use my old hubs so if you are going to do so you will need to press the inner race off of the hub where it is stuck once the hub is pulled out. You can use a bearing splitter to get the inner race off of the hub, these can be purchased at places such as Princess Auto or KMS Tools. Instead of using sockets for the puller you can also go to the above stores and purchase the proper plates to work on these as well. Imagination goes a long way, when I couldn't find the proper tool I just started looking for things that I could use to replicate it and this is the result.

I may have missed a few steps here and there but all of the information needed is in this thread for you to do it yourself. This is probably going to cost an hour or two per side and then parts and this can add up quickly. This cost me less than $50 in tools to make this work plus I now have a pair of coil spring compressors to boot. The proper tool goes for about $400 to $1,000 so this is a really good way to go. You can also borrow the proper tool from Canadian Tire but don't expect it to be there, they don't seem to stock a lot of tools to lend out.

I am no longer the whipping boy of every a-hole out on the road with a turn signal (or not, many people don't use them around here). While the bearing was dying the top speed of the car kept going down until 60 kph was the top end and a lot of people got the better of me but those days are over. Now drive shafts, ball joints, and wheel bearings with nicely worn tires means you no longer have a chance. All those Corrola DX's and other gut-less wonders will have to find someone else to play with now because I will no longer play nicely.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PaulusB op zo 18 jan 2009, 16:24, in totaal 8 keer bewerkt.
ATi
V(R) Moderator
V(R) Moderator

Onderwerpen: 83
Voornaam: Arie
Achternaam: VR6
Provincie: Groningen
geslacht: Man
Leeftijd: 40

Berichtdoor tempel » vr 03 okt 2008, 15:12

Ik zie hier ook dat de hele boel los halen behalve de schokbreker,en ze plaatsen ook gelijk een nieuwe naaf,ook ingesleten zeker. :?
tempel
V(R) Spammer
V(R) Spammer

Onderwerpen: 35

Berichtdoor ATi » vr 03 okt 2008, 17:41

Extra:

1. Spline As van de homokineet goed schoonmaken, uiteraad ook de binnen zijde van de Naaf (waar de spline as in komt) schoonmaken met oude tandenborsten en of koperen borstel
2. Officieel zal je blauwe loctite moeten plaatsen op de spline as, maar gezien mijn en tempel zijn ervaring kun je best anti seize compound gebruiken (Keramisch vet) spline as heel licht in vetten, de splin-as gaat namelijk best wel moeilijk door de naaf.
3. Gebruik de oude centrale moer om de boel op zijn plek te draaien! achterkant van de moer invetten met Keramisch vet kan helpen om de spline as op zijn positie te draaien.
4. controleren of de spline as/naaf (homokineet) op zijn plek zit (hij moet het lager en de naaf als het ware opsluiten)
je moet ongeveer een 6 mm draad kunnen meten wat door de centrale moer naar buiten komt
5. oude moer eraf, nieuwe moer aandraaien... en eventueel 90 Nm en 45 graden aandraaien, wat ongeveer neer komt op 200 Nm

Het borgen van de as kun je doen met een schroeven draaier door de remklauw en binnenkant van de schijf en of iemand gaat op de rem trappen... uiteraad wel even twee wielbouten door de remschijf/naaf draaien i.v.m. tegen houden schijven en naaf

Ow jah en nog een gouden tip!
je kan alles zo doen dat je NIET hoeft uit te lijnen!

1. Losdraaien Stuurkogel
2. Losdraaien Fusee kogel (niet die 3 kleine boutjes!)
3. Los draaien Stabilisator (die kleine reactor armpje van draagarm)

je moet wel de konische fusee kogel los zien te krijgen uit het fusee-huis dat kan wel lastig worden, en of goed hard slaan en of een kogeltrekker gebruiken... als dit los is kun je het fusee van het draagarm tillen en je hebt genoeg ruimte om de boel los te draaien en weer te monteren.
ATi
V(R) Moderator
V(R) Moderator

Berichtdoor tempel » vr 03 okt 2008, 22:03

On the rear of the knucle it really makes life easy if you remove the end-link for the anti-sway bar and the three lower ball-joint bolts. I also remove the tie-rod from the steering, turn the steering wheel so the tie-rod end is sticking way out and with the bolt loosened just smoke the end of the knuckle where the circle is and this will break the connection.

Ik denk het 8-[
tempel
V(R) Spammer
V(R) Spammer

Berichtdoor ATi » za 04 okt 2008, 13:25

Ik kwam dit per toeval tegen op internet
had het nog niet eens doorgelezen, maar dacht het kan wel een handig zijn voor ons
of niet?
ATi
V(R) Moderator
V(R) Moderator

Berichtdoor tempel » za 04 okt 2008, 14:16

Handig is het zeker, het stond ook goed omschreven in mijn"Jetzt helfe ich mir selbst ",toch een handig boek voor 20€. Maar dit in het how to do gedeelte is niet verkeerd.Je moet wel over het juiste gereedschap beschikken om dit soort klusjes uit te voeren :poelie trekker,dop 30,momentsleutel tot minimaal 100Nm ,Dremel en enig technisch inzicht is ook mooi meegenomen.

Dit is gezien de veiligheids risico's geen klus voor iedereen,je moet goed weten wat je doet.
tempel
V(R) Spammer
V(R) Spammer

Berichtdoor Jochem » za 04 okt 2008, 21:50

Niet zo maar een dop 30 (want die heb ik wel) , maar een 12-kant, he ;)

Trouwens, als je die drie boutjes van je fuseekogel los hebt gehad, moet je auto volgens muij opnieuw uitgelijnd worden. Je krijgt ze nooit meer precies op dezelfde plaats. Vandaar dat er in de handleiding staat dat de fuseekogel met de bovenste moer losgehaald moet worden. Er zit bij een wiellagerset trouwen ook een nieuwe M12x1.5 borgmoer voor de fuseebout. (of was het M14?)
autoloos
Jochem
V(R) Top Spammer
V(R) Top Spammer

Onderwerpen: 95
Voornaam: Jochem
Achternaam: Bonarius
Provincie: Noord-Brabant
Leeftijd: 34

Berichtdoor tempel » za 04 okt 2008, 22:01

Zitten moeren bij voor veerpoot,stuurstang kogel en fusee.Weet je ook gelijk wat je los moet maken.Had lager bij Brezan gehaald van het merk Fag , :) heb een pasje van mijn werk,kreeg 20% korting :)
tempel
V(R) Spammer
V(R) Spammer

Berichtdoor Northpole » zo 05 okt 2008, 09:25

en nu de tip der tips als je het niet lukt om 'm los te halen haal dan de komplete wielnaven los en neem ze mee naar een bedrijf dat ze er voor je uit- en inperst. Dan ben je wel geteld met 1,5 uur klaar ;) als je dan beide kanten doet
Northpole
V(R) Super Spammer
V(R) Super Spammer

Onderwerpen: 27
Provincie: Noord-Holland
Leeftijd: 43

Berichtdoor ATi » zo 05 okt 2008, 11:21

Ja, als je alles gewoon loshaalt (wiellagerhuis)
en je kan bij een garage terecht voor uitpersen/inpersen lagers
dan ben je zeker sneller klaar (als alles meezit met loshalen)
ATi
V(R) Moderator
V(R) Moderator

Berichtdoor Jochem » zo 05 okt 2008, 15:07

offtopic:
tempel schreef:het merk Fag

/Wat/ een merknaam :lol:

"joehoe! Is er een leuke jongen die mijn onderdeeltjes wil kopen?" :roll:
autoloos
Jochem
V(R) Top Spammer
V(R) Top Spammer

Berichtdoor tempel » zo 05 okt 2008, 15:50

northpole schreef:en nu de tip der tips als je het niet lukt om 'm los te halen haal dan de komplete wielnaven los en neem ze mee naar een bedrijf dat ze er voor je uit- en inperst. Dan ben je wel geteld met 1,5 uur klaar ;) als je dan beide kanten doet

Je bedoelt natuurlijk het wiellager huis,als jij er in slaagt om twee stuks te doen, naar een garage te rijden,uit laten persen,binnen ringen van lagers van de naven te laten halen en nieuwe er in laten persen en vervolgens het spul te monteren binnen 1,5 uur vind ik je een kanjer :lol:

Maar als ik zo iets los haal maak ik spul wat gedemonteerd is schoon en roest vrij en voorzie het van een likje verf. Auto is een beetje hobby ,weet je.
tempel
V(R) Spammer
V(R) Spammer

Berichtdoor Jochem » zo 05 okt 2008, 16:09

wiellagerhuis=fusee, toch?

waar haal jij trouwens de tijd vandaan! Ik moet nu mijn achterwiellager wat aandraaien ivm speling, maar zit volgeboekt tot midden november :cry:
't weer werkt trouwens ook niet mee... :(
autoloos
Jochem
V(R) Top Spammer
V(R) Top Spammer

Berichtdoor tempel » zo 05 okt 2008, 16:13

Ik werk in vijf ploegen ,zes dagen werken ,vier vrij :wink:
tempel
V(R) Spammer
V(R) Spammer

Berichtdoor Northpole » zo 05 okt 2008, 17:33

tempel schreef:
northpole schreef:en nu de tip der tips als je het niet lukt om 'm los te halen haal dan de komplete wielnaven los en neem ze mee naar een bedrijf dat ze er voor je uit- en inperst. Dan ben je wel geteld met 1,5 uur klaar ;) als je dan beide kanten doet

Je bedoelt natuurlijk het wiellager huis,als jij er in slaagt om twee stuks te doen, naar een garage te rijden,uit laten persen,binnen ringen van lagers van de naven te laten halen en nieuwe er in laten persen en vervolgens het spul te monteren binnen 1,5 uur vind ik je een kanjer :lol:

Maar als ik zo iets los haal maak ik spul wat gedemonteerd is schoon en roest vrij en voorzie het van een likje verf. Auto is een beetje hobby ,weet je.

ik doe dat in 1,5 uur beide kanten maar bij mij is de boel in de lak en schoon dus hoef ik dat niet bij te werken en als dat wel moet dan doe ik dat ook tegen de tijd dat het droog is zit het er weer op .... heeft iets te maken met het feit dat ik het wel vaker heb gedaan ( ik heb nu dan ook gewoon wielnaven/fussees op voorraad) Dus zodra ik merk dat de boel niet meer goed is dan gaan er nieuwe op en ja ik heb al het gereedschap gehaald om het werk snel uit te voeren waar een ander met een hamer zijn stuur kogels loshaalt gebruik ik gewoon een kogeltrek-ker etc etc etc ik heb een compressor dus dingen draai ik los met luchthamer niks op het handje alleen als ik alles weer vast zet komt daar de momentsleutel bij kijken ;) dus ja ik kan het in 1,5 uur en als ik kwaad ben nog sneller ;)
Northpole
V(R) Super Spammer
V(R) Super Spammer

Berichtdoor Northpole » zo 05 okt 2008, 17:38

enne op je opmerking dat als alles los ik ik ook nog naar een toko moet rijden om de boel te halen, er zit hier een zaak waar je de lagers kan kopen en meteen in kan laten persen wel zo makkelijk en handig die gast doet niks anders en is voor 2 fussees niet langer dan 10 minuten bezig ;)
Northpole
V(R) Super Spammer
V(R) Super Spammer

Berichtdoor tempel » zo 05 okt 2008, 17:50

Nou , mooi voor je,'k wist niet dat je boos zou worden :D .Maar helaas heb ik dat soort gereedschap,zoals de meesten hier op het forum, niet tot mijn beschikking.En ,zoals ik al zei,het is een hobby,ik hoef mijn geld er niet mee te verdienen,dus ik kijk niet op de stopwatch als ik hier mee bezig ben. Enne ,wat moet ik met zo'n opmerking,doe je twee in 1,5 uur,is totaal niet relevant ,geimponeerd ben ik ook niet,als het moet ,met het juiste gereedschap,doe ik dat ook,ben machine monteur van beroep,sta dan altijd op tijd.
tempel
V(R) Spammer
V(R) Spammer

Berichtdoor Northpole » zo 05 okt 2008, 20:29

voor mij is het ook een hobby, verdien er me geld niet mee en als ik al boos zou zijn zou ik wel anders reageren :lol: de tijd die ik er bij zet geeft aan dat het niet al te problematisch is maar dat je wel even bezig bent. hoe langer je bezig bent hoe meer je los moet halen en hoe meer je kan tegenkomen / breken etc... uitgaand van een normale tijd die ervoor staat is 1,5 uur en dat is ook de tijd die de dealer ervoor inplanned ( enne ik ben een it-er geen monteur)
Northpole
V(R) Super Spammer
V(R) Super Spammer

Berichtdoor Jochem » zo 05 okt 2008, 21:05

als ik kwaad ben, gaan dingen juist kapot... probeer altijd chill te zijn als ik aan de 6 klus ;)

(vandaar dat ik dat afgelopen weken/maanden niet geklust heb... :( )
autoloos
Jochem
V(R) Top Spammer
V(R) Top Spammer

Berichtdoor tempel » zo 05 okt 2008, 22:24

Oke,maar we zijn Ati's "how to do" wel aan het vervuilen, hadden we beter mijn topic voor kunnen gebruiken,die nu wel dicht kan.Mijn vraag is beantwoord en ik ben gereed en we hebben er dank zij Ati weer een "How to do " bij.
tempel
V(R) Spammer
V(R) Spammer

Volgende

Keer terug naar How to do